Miért kell lapítani?

Hogyan fertőz a vírus?

A koronavírus cseppfertőzéssel terjed, ami azt jelenti, hogy a beszédnél, lélegzésnél, köhögésnél apró folyadékbuborékkal érkezik a környezetbe a vírus, és amennyiben fogékony helyre (szem- száj nyálkahártyája) kerül, elindítja a fertőzést. A környezet tárgyain is fertőzőképes marad a vírus, onnan leginkább a kezünk juttatja a nyálkahártyáinkra. A fertőzöttek már a tünetek megjelenése előtt ürítik a vírust, és a fertőzöttek egy része soha nem mutat tünetet, vagy nem komolyabbat, mint egy kis „megfázás”, de a fertőzés tőlük is megy tovább, kb. 2 hétig.

Amikor az 50 év alattiakra kevésbé veszélyes a vírus, miért kell mégis otthon maradniuk?

A gyerekeknél sok esetben enyhe légúti fertőzésként, vagy akár tünetmentesen folyhat le a betegség, azonban kitűnő terjesztők, és a szüleik, de még inkább a nagyszüleik generációjában a betegség életveszélyes: a halálozási arány életkor függvényében a Hupeji 2020. január-februári adatok alapján a 40 év alattiaknál 0,2%, 40-50 év közt 0,4%, azonban 50 felett 1,3%, 60 felett 4,6%, 70 felett 9,8% és 80 felett 18%.

A fő probléma azonban az egészségügyi kapacitások végessége: ha túl gyorsan terjesztik az emberek a betegséget, nagyon gyorsan elfogynak az orvosok-ápolók, kórházi ágyak és a lélegeztetőgépek. Az orvosoknak arról kell dönteni, kit hagyjanak meghalni, ki ne kerüljön már lélegeztetőgépre.

Ha kevés az emberek közti találkozás, a betegség csak lassan terjed, juthat megfelelő kezelés mindenkinek, és a mi szüleink is túlélhetik:

Segítsenek lapítani a görbét, és maradjanak otthon!

Dr. Kutas Katalin, 2020.03.18
BIZTOS KEZEK
Alapellátó Gyermekorvosok Tudományos Társasága

 

Források:

https://www.economist.com/briefing/2020/02/29/covid-19-is-now-in-50-countries-and-things-will-get-worse, https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/,

Riou et al: Aadjusted age-specific case fatality ratio during the COVID-19 epidemic in Hubei, china, january and. february 2020 https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.04.20031104v1.full.pdf