A betegképviselő támogat, meghallgat, útbaigazít, navigál, szót emel, kampányol és közvetít – a beteg érdekében. A betegképviselő egy olyan személy, akiben a betegek megbíznak, aki szakértője az adott betegségnek, aki képes hatékonyan együtt dolgozni az egészségügyi ellátás egyéb szereplőivel.
Magyarországon a betegjogok védelmében a betegjogi képviselők rendszere terjedt el. A betegképviselet és a betegjogi képviselet filozófiája, működése azonban sok területen eltér.
Amikor betegképviseletről hallunk, akkor többnyire az országos betegszervezetek érdekképviseletére gondolunk először, hiszen szerepük egyre nagyobb: a betegek hangja hallható kell legyen a gyógyszerfejlesztésben, a diagnosztikus és terápiás útmutatók kidolgozása során, de a finanszírozási kérdések vitájában is.
A betegképviselő („patient advocator”) mint szolgáltatás ugyanakkor az egyénre fókuszál: a beteg emberre. Őt igyekszik átsegíteni az egészségügyi, biztosítási és szociális kérdések útvesztőjén.